Trioworld

Finn har med succes opgraderet IT-infrastrukturen – igen …

IT-chefen i Trioworld, Nyborg, har med succes opgraderet hele IT-infrastrukturen – og det er ikke første gang, han gør det i en organisation. Med gode samarbejdspartnere og erfaring ved Finn, hvad der skal til. Læs casen her.

Finn1.jpg

TRIOWORLD

En tommelfingerregel er, at det normalt tager et års tid at komme godt ind på en ny arbejdsplads og lære processerne, produktet og strukturen godt at kende. Men sådan et tidsperspektiv er ikke helt noget, som IT-chef Finn Valther Rasmussen tager så nøje. På blot 2 år har han udskiftet en hel IT-infrastruktur og samtidig implementeret en intern helpdesk og undervist hele organisationen i IT-sikkerhed.  Og det er ikke første gang, han gør det.

Finn er IT-chef hos Trioworld i Nyborg samt tre yderligere afdelinger i Sverige. Trioworld producerer plastprodukter og engagerer sig i innovation og bæredygtighed ved forarbejdning og recycling af plast. Virksomheden har 16 fabrikker på verdensplan, som er delt op i forskellige divisioner efter, hvilket produkt der produceres. I Finns division, som producerer industrielt plast til fx emballage til fiskefoder eller affaldssække, er de omkring 250 medarbejdere.

Som ny IT-chef startede Finn med at se alt igennem i sømmene og fandt ud af, at der var brug for en opgradering af de store – nemlig en helt ny IT-infrastruktur. 

”Jeg valgte at skifte alle servere, alt netværk og wi-fi samt vores datacenter. Derudover skulle vi indføre en lang række sikkerhedstiltag,” fortæller han. Det er ikke nogen lille opgave, og da Finn har et mindre team i ryggen, skulle han bruge ekstra kræfter.

”Jeg vidste, hvad jeg ville have, og jeg vidste, hvor jeg kunne få det”

Da Finn startede hos Trioworld, var der forskellige eksterne konsulenter tilknyttet, og det ønskede Finn at samle ét sted og gøre mere simpelt. Der var ét sted, hvor Finn vidste, han kunne få, hvad han ønskede:

”Jeg havde det svært med at vælge til og fra på eksisterende leverandører og hev derfor fat i Jansson Kommunikation, som jeg kendte fra tidligere. Vi vidste, hvad vi hver især ville, kunne og havde brug for. Så dem indgik jeg en aftale med – igen.”

I Finns tidligere stilling havde han brugt Jansson Kommunikation som samarbejdspartner på et lignende projekt, hvor IT-infrastrukturen også skulle opgraderes. Derfor kunne de springe de indledende processer over og gå i gang med det samme. Effektivitet er nemlig vigtig for Finn.

”Jeg er vant til at håndtere rigtig mange ting på én gang. Jeg har altid været selv, en enmandshær og så selvfølgelig nogle konsulenter. Men når man er sig selv, skal tingene kunne løses ret hurtigt og effektivt. Ellers hober de sig op, og det er der ingen, der trives med. Og med Jansson er det effektivt, for jeg ved, hvad jeg kan og skal, og det samme gør de,” pointerer Finn.

 

En trebenet taburet af IT

For Finn var det vigtigt at tage fat i IT-infrastrukturen hele vejen rundt. For som han siger, så virker det ene ikke optimalt uden det andet og det tredje: 

”Det er en trebenet taburet, når man taler om infrastruktur. Det er ikke enten eller, det er både og. Det hjælper ingenting at have en hurtig server, hvis du har et netværk, der ikke kan flytte data rundt. Det giver ingen mening.”

De fleste kan gyse over ændringer i IT, men i Trioworld var der ingen, der opdagede ændringerne – og det var både, fordi Finn og konsulenterne fra Jansson Kommunikation vidste, hvad de skulle og hvordan, men også fordi det skete gradvist. Dog var der én afdeling i Finns division, der mærkede en markant ændring – afdelingen i Bottnaryd i Sverige.

Fabrikken havde en gammel forbindelse på 15 Mbit. Det tog lang tid, når de skulle printe labels til de færdige produkter, fordi deres labels blev udskrevet hen over nettet via en server i Danmark.

Finn3.jpg
Medarbejder2.jpg

Et langvarigt forhold med Jansson Kommunikation

Der er sket meget i Trioworlds IT-afdeling de seneste par år, og de tiltag, som Finn og teamet satte i gang, har bredt sig som ringe i vandet. Resten af koncernen har eller er allerede i fuld gang med at opgradere deres IT-infrastruktur, og den helpdesk, som Finn implementerede i sin tid, varetager i dag alle opgaver og sager fra alle Trioworlds medarbejdere på verdensplan.

”Jeg har kendt Mads fra Jansson Kommunikation i 20 år, og selvom jeg har skiftet job, arbejder vi stadig sammen. Vi har brug for få konsulenter, der kan ta’ fra – og så gør nærheden og relationen også en del. Det er de samme mennesker, jeg altid arbejder sammen med,” siger Finn om forholdet til Jansson Kommunikation og fortsætter:

”Og hvis noget virker, er der ingen grund til at skifte det ud.”